Meteen naar de inhoud

Beeldschermen & slaap

Hoe fijn is het om na een lange dag op de bank te ploffen. Even lekker los komen van je drukke (werk)dag en even helemaal niets doen. Met een lekker glas drinken TV kijken of wat scrollen op je telefoon. Voor je gevoel kun je lekker ontspannen en je hoofd leegmaken.

Je voelt het misschien al aankomen…

Ook al lijkt dit lekker ontspannen, niets is minder waar. Veel bezig zijn met beeldschermen, zoals TV/tablet/pc/telefoon, zorgen voor de nodige slaapproblemen.

Grofweg zijn er twee grote redenen waardoor dit je slaap beïnvloed:

Als eerste hebben beeldschermen een grote impact op je slaap door de hoeveelheid licht. Daarvoor moet je iets weten over Melatonine, dit is een stofje wat je lichaam aanmaakt op het moment dat het donker begint te worden. Begint het te schemeren of donker te worden dan maakt je lichaam Melatonine aan. Is het licht (zoals in de ochtend) stopt de aanmaak van Melatonine en zal je niet meer zomaar in slaap vallen. Als de Melatonine in je lijf hoog genoeg is kun je pas in slaap vallen.

Als je dat weet kun je je misschien voorstellen dat een avond TV kijken de nodige gevolgen kan hebben. Door het licht wordt er namelijk weinig (of geen) Melatonine aangemaakt en is de kans groot dat je slechter in slaap komt

Als tweede zorgen beeldschermen voor veel prikkels. Denk maar eens aan een spannende film of documentaire die ervoor zorgt dat je droomt of zelfs nachtmerries hebt. Ook het scrollen op Sociale Media zorgt voor veel prikkels van afbeeldingen en verhalen van andere mensen. Hiermee zorg je dat je hersenen meer aan gaan staan

Je hersenen moeten hard werken om de prikkels van het beeldscherm te verwerken en zolang je hersenen daarmee bezig zijn is in slaap vallen een stuk lastiger. In de avond wil je dus juist minder prikkels hebben waardoor je makkelijker in slaap komt.

Trouwens! Dat je niet droomt over die spannende film wilt niet zeggen dat er geen prikkels waren, hè! 😉 

Ik ben even benieuwd:

Maak jij gebruik van beeldschermen in de avond?
Of wat doe jij in de avond?
Zorgt het voor ontspanning?

Dat is het eerste wat je wilt weten. Ben jij daarmee bekend en wil je een stap verder om beter te kunnen inslapen?

Zorg dan dat je, in ieder geval, 30 minuten voordat je gaat slapen je beeldschermen uit zet. Zo zorg je voor minder licht en dus meer melatonine aanmaak. En je zorgt voor minder prikkels. Dit samen zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap zult vallen.

Ik ben erg benieuwd hoe dit voor jou heeft uitgepakt!
Stuur mij gerust een bericht om het te delen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.