Meteen naar de inhoud

Zomer slaap tips

Dit weekend gaat de zomertijd weer in. Dat kost ons een uurtje nachtrust en het blijft ’s avonds een uur langer licht buiten. Zo’n uur tijdsverschil heeft grote invloed op allerlei bioritmes in ons lichaam. Vooral avondmensen en kleine kinderen hebben moeite om hun nieuwe ritme te vinden. We eten voor ons gevoel te vroeg en gaan naar bed, ook al zijn we nog niet moe. 
Maar die wekker maandagmorgen…

Deze tips kunnen je helpen om zo snel mogelijk weer in een goed slaapritme te komen.

Zonlicht
Zorg voor daglicht bij het opstaan. Doe meteen de gordijnen open. De zon zorgt voor extra energie om de dag te beginnen. Doe ’s avonds wat eerder de gordijnen dicht en dim de verlichting, dan maakt je lichaam melatonine aan en slaap je beter.

Vind je ritme
Probeer te eten en te gaan slapen op de tijdstippen die je gewend bent. Lukt het niet meteen om na het ingaan van de zomertijd op je normale tijd te gaan slapen (in je wintertijdritme is het eigenlijk een uur vroeger), ga dan op de eerste avond een uur later naar bed. Doe dit de volgende avonden steeds een kwartiertje vroeger. Na een week ben je aan de zomertijd gewend.

Een voorbeeld: je gaat normaal om 23.00 uur naar bed. Na het ingaan van de zomertijd doe je dat ook, maar stel dat het een uur duurt voordat je in slaap valt. Ga dan de volgende avond om 23.45 uur naar bed, de avond daarna om 23.30 uur, enzovoort. Totdat je weer gewoon om 23.00 uur naar bed gaat en in slaap valt.

Gehoorzaam je wekker

Sta op je normale tijd op. Vooral niet snoozen of uitslapen, want dat maakt het aanpassen aan het nieuwe ritme alleen maar lastiger. Zet je wekker buiten handbereik. Zo moet je er wel uit.

Wil jij meer weten over het verzetten van de klok? Of wil je werken aan een gezonde nachtrust? Laat dan een bericht achter, Ik help je graag verder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.